Alstom zdobywa kontrakt PKP Intercity na 42 nowoczesne piętrowe pociągi za 4,1 mld zł

Alstom zdobywa kontrakt PKP Intercity na 42 nowoczesne piętrowe pociągi za 4,1 mld zł

Wielkie zmiany czekają polską kolej, ponieważ PKP Intercity zdecydowało się na zakup nowych, nowoczesnych pociągów piętrowych. W wyniku przetargu wybrano ofertę złożoną przez Alstom Polska, która przewiduje produkcję w zakładzie w Chorzowie. Całkowity koszt dostawy wyniesie 4,1 miliarda złotych. Nowe składy będą mogły przewozić ponad 500 pasażerów i osiągać prędkość do 200 km/h.

Przetarg na nowe pociągi

PKP Intercity ogłosiło przetarg w lipcu, poszukując dostawcy 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z 30-letnim okresem utrzymania i opcją na dodatkowe 30 pojazdów. Do konkursu zgłosiły się dwie firmy: Alstom Polska i Stadler Polska. Po dokładnej analizie wybrano ofertę Alstomu, która okazała się korzystniejsza pod względem kosztów produkcji i utrzymania.

Zakład produkcyjny w Chorzowie

Produkcja nowych składów odbędzie się w chorzowskim zakładzie Alstomu, który zatrudnia około 2,5 tysiąca pracowników. To jedno z kluczowych miejsc produkcyjnych Alstomu w Polsce, które realizuje zamówienia także dla innych krajów, w tym Niemiec i Irlandii. Zakład ten będzie odpowiedzialny za realizację zamówienia dla PKP Intercity, a formalności związane z podpisaniem umowy mają zostać dokonane w najbliższych tygodniach.

Specyfikacja i funkcjonalność nowych składów

Zamówione pociągi będą obsługiwały trasy między innymi z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Wrocławia, Krakowa, Olsztyna, Białegostoku i Terespola. Każdy z nich pomieści ponad 500 pasażerów i będzie wyposażony w udogodnienia takie jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Dodatkowo, pociągi będą posiadały strefy ciszy, miejsca dla dzieci, rowerów i dużych bagaży oraz systemy bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2.

Historia przetargów na piętrowe składy

Zakup nowych pociągów nie jest pierwszym podejściem PKP Intercity do modernizacji floty. W latach 2021 i 2023 unieważniono wcześniejsze przetargi na zestawy typu push-pull z powodu przekroczenia budżetu. Obecne zamówienie jest częścią szerszego programu odnowy taboru, który obejmował także zakup lokomotyw i hybrydowych zespołów trakcyjnych produkowanych w różnych polskich miastach.