Kostuchna w Katowicach: Nowy węzeł przesiadkowy zrewolucjonizuje transport miejski

Kostuchna w Katowicach: Nowy węzeł przesiadkowy zrewolucjonizuje transport miejski

Katowice zyskały wsparcie finansowe z Unii Europejskiej na realizację strategicznego projektu „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Kostuchna”. Projekt ten, zarządzany przez spółkę Katowickie Inwestycje S.A., jest częścią programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027, w ramach Funduszu Spójności, priorytetowego dla transportu miejskiego działania FENX 03.01.

Nowoczesne rozwiązania węzła przesiadkowego

Na terenie węzła przesiadkowego, który powstanie przy ulicach Radockiego, Bażantów i Gołębiej, zaplanowano szereg nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych. Wśród nich znajdują się pętla autobusowa z dwiema stacjami ładowania dla pojazdów elektrycznych oraz parking typu Park & Ride dla samochodów osobowych. Dodatkowo, projekt obejmuje kompleksowy układ drogowy, który zapewni płynny ruch autobusów i dostęp do zatok autobusowych.

Ważną częścią inwestycji jest także zagospodarowanie terenu, które uwzględnia połączenia komunikacyjne z otoczeniem, w tym przebudowę ulicy Bażantów. W planach są również ścieżki rowerowe, piesze oraz przejścia dla pieszych i rowerzystów, co zwiększy dostępność dla wszystkich uczestników ruchu.

Infrastruktura przyjazna dla wszystkich

Projekt zakłada także stworzenie dwóch zadaszonych parkingów B&R, a także stacji naprawczej dla rowerów. Dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano specjalne rozwiązania, w tym miejsca parkingowe oraz odpowiednią informację orientacyjną. Dodatkowo, na potrzeby socjalne kierowców powstanie budynek z toaletą oraz wielofunkcyjny obiekt dla pasażerów, wyposażony w bezpłatną toaletę i poczekalnię.

Korzyści z projektu

Realizacja projektu ma na celu zwiększenie dostępności i integracji systemów transportu publicznego w Katowicach. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową, miasto zyska na płynności ruchu, co przyczyni się do zmniejszenia korków i redukcji emisji zanieczyszczeń. Mieszkańcy Katowic oraz całego regionu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będą mogli korzystać z usprawnionego systemu przesiadkowego, co skróci czas podróży i ułatwi przemieszczanie się między różnymi środkami transportu.

Finansowanie i harmonogram realizacji

Na realizację projektu przewidziano budżet w wysokości 87 824 230,28 zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 51 955 788,13 zł. Prace nad projektem rozpoczęły się w maju 2021 roku, a ich zakończenie planowane jest na marzec 2029 roku. Inwestycja ta stanowi kluczowy element rozwoju transportu miejskiego w regionie i przyczyni się do podniesienia komfortu życia mieszkańców.

Źródło: facebook.com/Katowice.eu